@ Camera de Conturi aruncă bomba: marele proiect de modernizare cu pavele a trotuarelor a fost de fapt un altfel de jaf din banul public @ Inspectorii Curții de Conturi au verificat contractul in valoare de 3.455.259 lei incheiat de Primăria Iași cu Symmetrica SRL Suceava in iulie 2015, la inceputul mandatelor de la primar ale lui Mihai Chirica @ Inspectorii au constatat in primul rand ca Primaria Iasi a platit catre Symmetrica SRL Suceava foarte multi bani pentru lucrari neexecutate @ Mai mult decat atat inspectorii au facut si verificari in teren si au constatat ca Symmetrica „a furat” și la materialele construcții folosite
Curtea de Conturi a avut dreptate. Astfel, recent magistratii au confirmat rezultatele unui control efectuat de Curtea de Conturi la Primaria Iași, verificari care au scos la lumina faptul ca marele proiect demarat in anul 2015 de modernizare cu pavele a trotuarelor din municipiul Iasi a fost de fapt un nou jaf din banul public. Astfel, Camera de Conturi Iași a verificat contractul incheiat de Primaria Iasi cu Symmetrica SRL Suceava la data de 20.07.2015 pentru executarea lucrărilor de modernizare trotuare și alei pietonale în cartiere”, în valoare de 2.786.499,50 lei (fără tva) și, respectiv suma de 3.455.259.38 lei (cu tva), cu durata de execuție 18 luni, „dar nu ma i târziu de 31.12.2016″. Se poate observa ca respectivul contract a fost incheiat la inceputul mandatelor de primar ale actualului edil Mihai Chirica. Acesta a devenit primar interimar in mai 2015 dupa arestarea lui Gheorghe Nichita.
Symmetrica a incasat bani nemunciți
Astfel, cea mai grava abatere constatata de inspectorii Curtii de Conturi se refera la faptul ca municipalitatea ieseana a platit acestei firme din Suceava niste bani pentru lucrari care nu au fost efectuate. Din verificările efectuate s-a constatat că situațiile de lucrări care au stat la baza facturilor achitate de entitatea auditată nu atestă realitatea și exactitatea cantităților de lucrări realizată, așa cum au asumate prin contractul de execuție, având în vedere faptul că, urmare efectuării unor inspecții pe teren, echipa de audit a constatat împreună cu dirigintele de șantier, faptul că în unele locații stratul suport al pavelelor montate și operațiunile de realizare a acestuia, nu se confirmă pe teren și nu corespunde ofertei tehnice, fapt care a condus la acceptarea nejustificată la plată a unor lucrări facturate, dar neexecutate de către SC Symmetrica SA”, se arata in raportul Curtii de Conturi.
„Au furat la materiale”
Inspectorii Curtii de Conturi s-au deplasat si in teren si au efectuat unele masuratori la straturile de balast si nisip folosite la montarea pavalelor. S-a constatat ca acestea erau de cateva ori mai subtiri decat prevedea proiectul. „La măsurarea stratului suport așternut din balast și nisip (care trebuia să fie de 15 cm balast compactat și 5 cm nisip compactat), constatându-se că, în fapt, pe teren dimensiunea acestui strat a variat între 1,5 – 2 cm”, se mai arata in raportul Curtii de Conturi.
In alte situatii lipseau portiuni intregi de lucrari. De exemplu inspectorii au vrut sa verifice lucrari de montare a pavelelor pe trotuarele de pe soseaua Iasi-Voinesti dar acestea nu au putut fi identificate. Pentru aceste lucrari Symmetrica SA a incasat 44.034,69 lei. Prinsi cu mâța in sac cei de la Symetrica au dat banii inapoi.
Alte abateri constatate
Prezentam mai jos sistematic celelalte abateri constatate de inspectorii Curtii de Conturi asa cum au fost trecute in raportul de control.
-estimarea valorii și a cantității lucrărilor de modernizare a trotuarelor și aleilor, nu are la bază un deviz general întocmit la faza de proiectare- studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenții la data organizării procedurii de achiziție publică;
-realizarea obiectivului de investiție „ modernizare trotuare, alei pietonale în cartiere ” s-a efectuat fără obținerea autorizațiilor prevăzute de lege, respectiv autorizație de construire cu toate avizele necesare de la instituțiile abilitate;
-elaborarea documentației de atribuire/caiet de sarcini nu respectă prevederile legale, fiind incompletă și neclară în unele situații, respectiv, în documentația descriptivă nu sunt date privind amplasamentul lucrărilor; nu au fost întocmite antemăsurători ale lucrărilor estimate și nu a fost identificat in mod precis amplasamentul lucrărilor (străzi, alei);
-conține formularele obligatorii ale devizului-ofertă prevăzute de H.G nr.28/2008, respectiv centralizatorul cheltuielilor pe obiectiv (F1), centralizatorul cheltuielilor pe categorii de lucrări, pe obiective(F2), liste cu cantitățile de lucrări pe categorii de lucrări (F3), liste cu cantități de utilaje si echipamente tehnologice, inclusiv dotări (F4), fișele tehnice ale utilajelor și echipamentelor tehnologice graficul general de realizare a investiției publice (F6);
-existența unor neconcordanțe în cadrul diferitelor secțiuni ale caietului de sarcini nr 3.345/17.04.2015, cu privire la amplasarea sau nu in zona cu trafic carosabil, tipul pavelelor (carosabile sau pietonale), calitatea acestora (ecologice sau non-ecologice), stratul suport al pavelelor strat de balast 15 cm. și nisip 5 cm. sau strat de beton/asfalt existent), modalitatea de prezentare a ofertei (prin includerea sau nu a operațiunii de decopertare teren, strat de beton/asfalt existent și borduri);
-a fost introdusă în documentația de atribuire posibilitatea acceptării de propuneri de modificare a clauzelor contractuale, fapt ce contravine principiilor de transparență și tra tament egal reglementate de O.U.G nr.34/2006;
-lipsa unui program privind controlul calității în execuția lucrărilor, precum și a proceselor verbale control al calității la faze determinante și/sau lucrări ascunse a condus la acoperirea lucrărilor ascunse fără aprobarea autorității contractante;
-nu a fost realizată inventarierea investiției în curs de execuție pe stadii fizice realizate, pe baza valorii înscrise în documentația existenta (devize) și în funcție de volumul lucrărilor efectiv realizate la data inventarierii, rezultând neconcordanțe între valoarea contabilă evidențiată la data de 30.09.2016 (2.286.335,46 lei) și valoarea inventariată (1.459.829,19 lei);
-evidența tehnico-operativa ținută la nivelul Direcției Tehnice și de Investiții nu este corectă și actualizată la zi, astfel încât să ofere date privind derularea contractului, gradul de realizare pe stadii (fizic și valoric).
Avand in vedere ca magistratii Curtii de Apel Iasi au respins definitiv contestatia depusa de Primaria Iasi impotriva raportului de control acum municipalitatea trebuie sa calculeze prejudiciul suferit prin neregulile savarsite in derularea acestui contract si sa stabileasca raspunderea celor vinovati. Camera de Conturi va dori ca banii sa fie recuperati de la cei vinovati.
Constantin MAZILU