@ Profesorul Silviu Gurlui a lovit cu mașina un bărbat în apropierea barajului de la Bicaz @ Victima a murit pe loc @ Silviu Gurlui a declarat în fața procurorilor că nu a putut să vadă victima, afară fiind întuneric
Silviu Gurlui, unul dintre cei mai cunoscuți activiști de Mediu din România a fost cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă după ce a fost implicat într-un accident rutier care s-a petrecut în apropierea barajului de la Bicaz pe data de 25 ianuarie 2019. Silviu Gurlui a accidentat mortal un bărbat care mergea pe drum. Bărbatul a decedat. Victima a fost lovită de două mașini care circulau din sensuri opuse. Silviu Gurlui a lovit victima după ce a fost proiectată în fața mașinii sale de impactul cu celălalt autoturism. ” Mă deplasam spre Piatra Neamt cu viteza de 40 km/h, împreună cu profesorul universitar Sorin Ioan Stratulat. Drumul era cu zăpadă iar iluminarea stradală slabă. În sensul opus de deplasare, o altă mașină accidentase o persoană, în urma cărui eveniment, persoana accidentată a ajuns pe sensul meu de mers. Am facut tot ce s-a putut ca să-l evit în condițiile de drum care au fost la acea dată. Instanța a hotărît că nu am fost vinovat’’, ne-a declarat Silviu Gurlui. După numai câteva luni de cercetări, adică în luna iunie 2019, dosarul a fost clasat. Procurorii au considerat că Silviu Gurlui nu a fost vinovat de producerea accidentului care a avut loc pe 25.01.2019, ora 17: 45 pe raza localității Grozăvești, lângă barajul de la Bicaz. Procurorii au ajuns la aceasta concluzie deoarece, victima era îmbrăcată în haine închise la culoare, afară era întuneric. De asemenea victima se afla într-o stare avansată de ebrietate, alcoolemia fiind stabilită la valoarea de 3,61 g/l alcool pur în sânge, aproape de comă alcoolică, circulând pe carosabil, la o distanţă de aproximativ 0,6 metri de axul drumului. Cu alte cuvinte bărbatul era băut și mergea pe mijlocul drumului. Pe de altă parte Silviu Gurlui a declarat în fata anchetatorilor că, în momentul în care a ajuns în zona în care se afla pietonul din sens opus venea un alt autoturism care i-a afectat vizibilitatea. ‘’ În momentul impactului, din faţa mea venea acel autoturism descris mai sus, fapt ce mi-a limitat posibilitatea de observare mai din timp a pietonului”, a declarat Gurlui.
Prin intermediul unui avocat, familia victimei a contestat ordonanța de clasare arătând ca Silviu Gurlui nu a redus suficient viteza astfel încât să evite accidentul. s-a dispus o soluţie de clasare motivat de faptul că accidentul s-a produs din culpa exclusivă a victimei, nesocotindu-se dispoziţiile art. 114 alin. 2 din H.G. nr. 1391/2006, încălcare care este expres menţionată în raportul de expertiză. În condiţiile speţei, inculpaţii trebuiau să respecte dispoziţiile art. 123 pct 3 din H.G. nr. 1391/2006, practica judiciară reţinând că singura manevră adecvată este reducerea vitezei de deplasare la limita în care se poate reacţiona şi opri atunci când are loc declanşarea unui pericol la limita câmpului vizual pe principiul „nu vezi, nu mergi”, se arată în contestația împotriva ordonanței de clasare, depusă de familia victimei la Judecătoria Bicaz.
Ori judecătorii au menținut ordonanța de clasare considerând că Silviu Gurlui nu putea evita accidentul. Judecătorii au stabilit că viteza legală cu care trebuia să circule Gurlui în momentul în care a avut loc accidentul era de 30 km/h deoarece pe jos era mâzgă. Anchetatorii au stabilit că accidentul nu putea fi evitat chiar dacă Gurlui circula cu viteza legală. Motivarea magistraților se referă și la celălalt autoturism care circula din sens opus, implicat de asemenea în accident. ‘’Împrejurarea că suspecţii conduceau autoturismele cu o viteză mai mare de 30 km/h ne prezintă relevanţă penală cât timp potrivit raportului de expertiză care a stabilit dinamica accidentului ar fi putut preveni accidentul dacă circula cu viteza de 24,1 km/h şi observa pietonul pe partea carosabilă de la o distanţă de minim 15 metri iar Gurlui Silviu Octavian, ar fi putut evita accidentul printr-o manevră de frânare, dacă ar fi circulat cu o viteză de până la 18,3 km/h şi observa pietonul de la o distanţă de minim 10 metri. Se mai arată că persoana vătămată nu a respectat obligaţiile legale, circulând în avansată stare de proprietate pe mijlocul drumului, fără să aibă aplicate pe articole vestimentare accesorii fluorescent-reflectorizante sau să poarte o sursă de lumină vizibilă din ambele sensuri. Aşadar, chiar dacă cei doi conducători auto ar fi respectat viteza legală de 30 km/h accidentul nu putea fi evitat’’, au arătat magistrații Judecătoriei Bicaz care au respins astfel contestația împotriva ordonanței de clasare. Silviu Gurlui este implicat și în politică. Acesta a candidat pentru Camera Deputaților și Parlamentul European din partea USR, a fost și membru al Partidului Ecologist iar recent a anunțat ca s-a înscris AUR-ul lui George Simion.
Constantin MAZILU