Nemulțumiți de alegerea celor doi vicepreședinți ai Consiliului Județean Iași, ambii desemnați din partea PNL, fruntașii PSD Iași au luat cu asalt Prefectura, pentru a-i reaminti prefectului Felix Guzgă că este în funcție datorită partidului și că a venit momentul să se facă util. Psd-iștii contestă legalitatea ședinței din data de 22 octombrie, susținând că vicepreședinții nu puteau fi aleși, din moment ce nu toți cei 36 de consilieri, câți are Consiliul Județean, depuseseră jurământul până la acea dată.
Nici Marius Ostaficiuc, de la Partidul AUR, nu este mulțumit de situația de la Consiliul Județean, acesta sperând până în ultimul moment că va putea negocia pe persoană fizică una dintre funcțiile de vicepreședinte, din moment ce în scurt timp va rămâne fără loc de muncă. Fostul psd-ist Ostaficiuc a făcut și el apel la prefect, solicitând verificarea actelor ședinței din 22 octombrie.
Ce spune legea?
Potrivit articolului nr. 177 din Codul Administrativ, mandatul Consiliului Județean se exercită de la data la care consiliul judeţean este legal constituit. În acest caz, prin Ordinul nr. 463 din data de 21.10.2024, Prefectul județului Iași a declarat Consiliul Județean Iași ca fiind legal constituit. În cuprinsul acestui Ordin se menționează: ”constată că sunt îndeplinite condițiile legale de constituire a Consiliului Județean Iași, începând cu data de 18.10.2024, ca urmare a depunerii jurământului unui număr de 30 de consilieri județeni din totalul de 36”. Rezultă așadar că pe data de 22 octombrie era îndeplinită, încă de pe 18.10, condiția de începere a exercitării mandatului Consiliului Județean, conform prevederilor legale. Nu există așadar o cerință de a aștepta validarea tuturor consilierilor județeni. De altfel, procedura validării unora dintre consilieri, care se face de către instanța de judecată, poate întârzia o anumită perioadă, interval în care legislativul județean trebuie să își exercite pe deplin atribuțiile, un argument în plus, care contrazice pozițiile celor două partide contestatare.
Intră în scenă Maricica de la Prefectură
După ședința cu scântei de la Consiliul Județean, juriștii instituţiei au fost contactați de Maricica Rusu, șefa juridicului din prefectură. Aceasta i-a atenționat cu privire la o Ordonanță de Urgență dată în anul 2020, perioada pandemiei, conform căreia alegerea vicepreședinților CJ și a viceprimarilor se poate face numai după validarea și depunerea jurământului de către toți consilierii.
Actul normativ invocat de Maricica Rusu se referă doar la situația specială din anul 2020, când pe fondul pandemiei, legiuitorul a creat conditii particulare de reglementare, aplicabile doar în perioada respectivă.
Este de mirare că argumentul șefei juridicului din prefectură, de altfel o figură controversată la nivelul administraţiei locale, a fost preluat ulterior chiar de contestatarii care au depus sesizări la prefect.
Cine poate clarifica situația?
Un răspuns dat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei unui consiliu județean aflat în aceeași situație ca cel de la Iași este de natură să facă lumină asupra conflictului descris anterior.
Ministerul explică pe larg faptul că Oug nr. 190/2020 este de strictă interpretare și a avut aplicabilitate limitată, pe durata stării de urgență și de alertă, iar în prezent alegerea vicepreședinților și a viceprimarilor se face exclusiv în baza prevederilor Codului Administrativ, de către consiliile declarate legal constituite. Același răspuns este furnizat și primăriei Aroneanu, care a chestionat ministerul pe o speță similară. Rezultă fără echivoc faptul că alegerea vicepreședinților CJ Iași a fost legală, iar lamentările opoziției reprezintă pură demagogie.
Ce poate face prefectul?
Arbitrul acestei situații ar trebui să fie prefectul, care are atribuții de verificare a legalității hotărârilor emise de autoritățile administrației publice locale.
Transformarea funcției de prefect din înalt funcţionar public în demnitar, membru de partid, ridică însă mari semne de întrebare asupra obiectivității tratării unor astfel de situații, când „garantul legalității” la nivel de județ este pus să soluționeze plângerile șefului de la partid sau a foștilor colegi pe linie politică.
Eventuala atacare în instanță, de către prefect, a hotărârii Consiliului Județean duce automat la suspendarea aplicării acesteia, cei doi vicepreședinți nemaiputând să exercite atribuții. Acest lucru va provoca un blocaj la nivelul instituţiei, care va dura pe toată perioada procesului. Totodată, pe durata judecății nu mai poate fi emisă o hotărâre de consiliu județean cu același obiect.
În mod corect, prefectul ar trebui să constate legalitatea hotărârii de desemnare a celor doi vicepreședinți. Atacarea abuzivă în instanță i-ar expune pe semnatarii unui astfel de demers – prefect, juriști – unor consecințe destul de grave, atât pe latura răspunderii penale, dar și materiale, iar ingerința politicului în activitatea de verificare a legalității nu ar trebui permisă.